ComeOn

Positiva spelupplevelser i en omsorgsfull miljö

Flash photography, Forehead, Chin, Smile, Purple, Happy, Plant, Pink, Fun

Juergen Reutter, VD på ComeOn Group, anser att omsorgsarbetet är den viktigaste pusselbiten i hållbarhetsarbetet.

– En utgångspunkt för vårt hållbarhetsarbete är att tyngdpunkten ska ligga nära kärnan i verksamheten där vi har som störst möjlighet att göra långsiktig skillnad. Omsorgsarbetet är den enskilt viktigaste pusselbiten i vårt hållbarhetsuppdrag, säger Juergen Reutter, VD på ComeOn Group.

ComeOn Groups målsättning är att alltid säkerställa hög spelaromsorg för att motverka skadeverkningar på individer och samhälle, samt att bidra till en säkrare och mer hållbar spelmarknad.

ComeOn Group har tre vägledande principer för hållbarhetsarbetet:

  • Integrerat. Hållbarhet och spelansvar är integrerat i allt arbete och förankrat i värdegrunden.
  • Kontinuerlig utveckling. Långsiktigt förbättringsarbete drivs av både etablerad evidens och hållbar innovation.
  • Samverkan. Engagemang med olika intressenter stärker kunskapsutvecklingen och säkerställer att alla relevanta perspektiv beaktas och integreras i arbetet.

”Spelmiljön och kommunikationen med kunder är centrala delar av det praktiska omsorgsarbetet.”

Investerat i AI-teknik

Utvecklingsarbetet de senaste åren har omfattat en rad olika initiativ. En central komponent har varit investering i AI-teknik som möjliggör användning av data för effektiva monitoreringsprocesser samt identifikation av tecken på avvikande, överdrivet eller högriskspelande. Tillsammans med dataanalysexperterna Neccton, Dr Michael Auer & Professor Mark Griffiths har ComeOn skräddarsytt det evidensbaserade system som används för spelbevakning och kommunikation.

Portable communications device, Mobile phone, Gadget, Font

Kommunikationen med kunderna är en central del i det praktiska omsorgsarbetet.

Fokus på kundkommunikation

Spelmiljön och kommunikationen med kunder är centrala delar av det praktiska omsorgsarbetet. Det inkluderar verktyg, information och återkoppling om spelbeteende så väl som omsorgskontakter och skadebegränsande insatser. Den viktigaste resursen i detta arbete är dedikerad och utbildad personal, inom ett ramverk där systemlösningar och tekniska verktyg kompletterar de manuella processerna.

Efter kontakt visas att:

  • Cirka två av tre minskar sina insättningar inom en vecka.
  • Lika många drar ner på sin speltid, minskningen är i genomsnitt 50 procent efter 7 dagar.

Att optimera verktygen, informationen och stödet som erbjuds kunder har varit ett prioriterat område. Arbetet har drivits med hjälp av kunskap och lärdomar som framkommit genom engagemang och samarbeten med olika grupper av intressenter. Däribland experter inom kommunikation, beroendevård och behandling, såväl som frivilligorganisationer och individer med personliga erfarenheter av spelproblem, antingen som drabbade själva eller som anhöriga.

Effektiva verktyg

– Vi knyter samman all den samlade kunskap vi fått från de senaste årens utvecklingsarbete i våra nuvarande lösningar. Det är viktigt för oss att nå fram till spelarna på ett engagerande sätt som känns relevant och som uppmuntrar till reflektion oavsett var de befinner sig i sin spelresa, säger Juergen Reutter.

Under 2023 lanserades en rad nya verktyg för att ge kunderna en tydligare bild av sitt spelbeteende och för att öka medvetenheten om deras egna spelvanor. Spelarens riskprofil innehåller överskådliga grafer, personlig och normativ feedback samt möjlighet att interagera och testa hur medvetna de är om sitt eget spelande.

Läs mer om ComeOn Groups verksamhet

ComeOn Group grundades 2008 och är idag en ledande global aktör i spelbranschen. Första sajten lanserades redan 2010 och idag driver ComeOn Group mer än ett dussin spännande varumärken på flera licensierade marknader. På den egenutvecklade plattformen erbjuds en säker, modern och underhållande spelupplevelse inom casino och sport.

ComeOn Group är en global arbetsgivare med över 500 anställda och kontor i 7 europeiska städer.