Svenska Spel
Ansvarsfulla spelupplevelser resultatet av en långsiktig strategi
Svenska Spel upprätthåller en personlig kontakt med kunder som visar tecken på riskfyllt spelande.
Statligt ägda Svenska Spel har som mål att vara ett föredöme inom hållbarhet. Arbetet med ansvarsfulla spelupplevelser är något som genomsyrar varje del av verksamheten och bygger på en långsiktig strategi. Genom hållbara spelupplevelser bidrar Svenska Spel till ett bättre Sverige.
Att spela hos Svenska Spel ska vara tryggt och glädjefyllt. För att hjälpa kunderna hålla koll på sitt spelande har Svenska Spel utvecklat sin Spelkolls-teknologi i nära samarbete med forskare och experter. Genom smarta individanpassade verktyg får kunderna hjälp att hantera sitt spelande.
Hur hjälpverktygen bör utformas för att göra störst nytta kräver insikter och ökad kunskap. Därför avsätter Svenska Spel årligen 8,5 miljoner kronor till forskning om spelproblem. Men det är inte alltid som innovativ teknik räcker och därför tar vi också personlig kontakt genom omsorgssamtal med kunder som visar tecken på riskfyllt spelande.
Axel Lyckberg, specialist på spelansvar hos Svenska Spel, berättar:
– När vi började med omsorgssamtal 2017 var vi oroliga att våra kunder skulle uppfatta det som integritetskränkande, men vi blev positivt överraskade över hur väl det togs emot. Vi insåg genast att samtalen hade stor betydelse, men det är också viktigt för oss att våra metoder är baserade på beprövad fakta. Eftersom forskningsområdet kring spelproblem fortfarande är ungt, är vi öppna för nya metoder samtidigt som vi utvärderar befintliga metoder när resultaten blir tillgängliga.
”Numera initierar vi samtal med kunder baserat på fler indikatorer.”
Från 10 000 till 26 000 samtal
Under de senaste åren har Svenska Spel ökat antalet omsorgssamtal markant. 2021 genomfördes omkring 10 000 samtal per år. Två år senare, 2023, hade antalet samtal stigit till över 26 000. Svenska Spel har prioriterat omsorgsamtal i takt med att forskning visat att de har en tydlig positiv effekt för människor som har eller är på väg att tappa kontrollen över sitt spelande.
Anneli Berger-Ekman, chef inom spelansvar hos Svenska Spel:
– Numera initierar vi samtal med kunder baserat på fler riskindikatorer än tidigare. Det handlar exempelvis om lång speltid, förändrade insättningar och andra beteendemönster. Syftet är att nå riskspelare så tidigt som möjligt, innan förlusterna blivit för stora eller att kunden tappat kontrollen över spelandet. På så vis vill vi främja en ansvarsfull och positiv spelupplevelse.
FAKTA
- Svenska Spel har sedan 2010 finansierat oberoende forskning med drygt 87 miljoner kronor.
- För alla kunder som önskar en insättningsgräns över 10 000 kronor per månad gör vi en inkomstgranskning av ekonomisk förmåga.Kunder i åldern 18-19 år får inte ha en högre insättningsgräns än 1 000 kronor per månad.
- Gränserna har god effekt och det potentiellt riskfyllda spelandet hos kunderna i åldern 18–19 år som spelar sport- och casinospel har minskat med en tredjedel.
- 2023 genomfördes drygt 93 000 självtester av Svenska Spels kunder. 88 procent av de som genomfört ett självtest har koll på sitt spelande.
Svenska Spel skapar hållbara och roliga spelupplevelser som bidrar till ett bättre Sverige. Genom spel som Triss, Stryktipset, Lotto och besök på Casino Cosmopol ger vi våra fyra miljoner kunder spänning, glädje och drömmar. Våra spel är enkla och trygga och oavsett om man spelar online eller fysiskt, själv eller tillsammans med andra, så ska upplevelsen alltid vara positiv. Svenska Spel bildades 1997 efter en sammanslagning mellan Tipstjänst och Penninglotteriet. Överskottet går till statskassan och därmed tillbaka till samhället.