Paf

Infört årliga obligatoriska förlustgränser

Suit trousers, Dress shirt, Glasses, Smile, Tie

Daniela Johansson, vice VD, och Christer Fahlstedt, VD, anser att Pafs förlustgränserna stoppar de mest intensiva spelarna.

Pafs engagemang för hållbarhet och ansvarsfullt spelande genomsyrar hela verksamheten. Paf har infört flera initiativ för att främja säkra och ansvarsfulla spelvanor, bland annat en unik åtgärd med årliga obligatoriska förlustgränser för kunderna, vilket är en radikal åtgärd i branschen.

En kund hos Paf kan inte förlora mer än förlustgränserna eftersom de blir avstängda om de når gränsen. Det finns en mycket enkel logik till varför en fastslagen förlustgräns är bra.

– Ingen kund hos Paf ska kunna förlora hus och hem. Förlustgränserna stoppar de mest intensiva spelarna som i många fall tappat förmågan att kontrollera sitt eget spelande, säger Daniela Johansson, Chief Responsibility Office & vice VD.

Pafs förlustgränser

Så här ser förlustgränserna ut:

  • Över 25 år  – 17 500 euro / 190 000 SEK
  • 20-24 år  – 8 000 euro / 90 000 SEK
  • 18-19 år – 1 800 euro / 20 000 SEK

En kund hos Paf kan givetvis sätta en egen maxgräns för sitt spelande, det går både enkelt och snabbt att sätta lägre förlustgränser på dag-, vecko- eller månadsbasis av spelaren själv.

”De lägre förlustgränserna för unga personer stärker ytterligare vårt fokus på spelansvar för unga.”

Specialfokus på unga kunder

De unga spelarna är och har varit ett fokusområde för Paf de senaste åren. Därför har Paf valt att införa specifika och klart lägre förlustgränser för de yngsta kunderna. Forskningen kring spelproblem och olika riskgrupper indikerar generellt sett att unga personer utgör en riskgrupp.

– De lägre förlustgränserna för unga personer stärker ytterligare vårt fokus på spelansvar för unga vilket är bra, eftersom det är i linje med forskningen om spelproblem som säger att unga vuxna är en extra sårbar grupp när det kommer till spelande, säger Jenna Ekström, Responsible Gaming Manager.

Öppenhet behövs i spelbranschen

Paf tror starkt på att mer öppenhet behövs i spelbranschen och företaget har valt att vara en föregångare inom området. Paf redovisar sedan några år tillbaka öppet siffrorna för kundernas vinster och förluster, samt hur olika kundsegment utvecklats. Siffrorna visar hur intjäningen ser ut i ett internationellt spelbolag och vilka enorma summor ett litet antal kunder kan spela för.

Paf har lyckats minska antalet kunder som spelar för större summor och öka antalet kunder som spelar för mindre kunder.

– Om vi ska göra spelbranschen bättre så måste vi både våga och kunna diskutera öppet hur spelandet ser ut i verkligheten. Våra siffror visar hur spelandet ser ut och på samma gång hur vi på Paf ökat de hållbara intäkterna år efter år, säger Daniela Johansson.

Paf har bevisligen lyckats minska antalet kunder som spelar för större summor och öka antalet kunder som spelar för mindre summor. Det är en synbar trend i Pafs öppna kundsegment och en tydlig utveckling i flera års tid.

Rejäla åtgärder som förbättrar spelansvaret kostar pengar. Ett spelbolag kan få in enorma summor från intensiva storspelare och därför är det uppenbart svårt för många spelbolag att ställa om och införa åtgärder som på riktigt stärker spelansvaret. Vi på Paf har valt att ställa om och vi tror på en hållbar spelmarknad i framtiden.

– Vi har genomfört flera investeringar i spelansvar och vi väljer att se det som investeringar. Investeringar kostar pengar men på lång sikt kommer de att gynna våra kunder och oss. Vi ska inte ha osunda kortsiktiga intäkter, vi ska vara ett hållbart spelbolag som finns kvar i mer än 50 år till, säger Daniela Johansson.

Läs mer om Pafs verksamhet

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera medel till samhällsnyttiga ändamål. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering.