Spers uppdrag – ett högt konsumentskydd och ett ökat förtroende

Några av Spers viktigaste uppdrag är att arbeta för ett högt konsumentskydd och ett ökat förtroende för branschen. Spel är underhållning och ingen ska få problem av sitt spelande. Sper samlar aktörerna inom spelbranschen, diskuterar utmaningar och lösningar samt sätter gemensamma mål för att verka för konsumentens bästa. Vår uppfattning är att såväl samarbeten inom Sper som samarbeten med politik, myndigheter, beroendeorganisationer med flera leder till att branschen kan göra ett ännu bättre arbete för att stärka konsumentskyddet.

Vårt mål är:

  • Nöjda kunder med ett sunt spelande som agerar som ambassadörer.
  • Att kunna rekrytera och behålla kvalificerade medarbetare som känner stolthet i att verka i en hållbar och sund spelbransch
  • En acceptans hos beslutsfattare som skapar legitimitet för en lagstiftning som tilltror branschen en viss mån av självreglering.

Sedan 2017 mäter Sper förtroendet för den svenska spelbranschen i en årlig undersökning. Sper anser att återkommande mätningar är värdefullt för att förstå hur utvecklingen ser ut och vilka områden som branschen måste arbeta vidare med. Resultatet av de årliga mätningarna analyseras med utgångspunkt i att vi ska vara transparenta om våra utmaningar. Vi tar kritiken på allvar och arbetar för att skapa insikt. Här har branschen ett stort eget ansvar. Vi agerar genom olika aktiviteter för en långsiktigt hållbar spelbransch där arbetet med spelansvar är prioriterat och kommunicerar vad vi gör.

Det finns dock stora utmaningar för den licensierade spelbranschen som påverkar förtroendet men som branschen inte själv kan lösa. Inom bland annat följande områden behövs åtgärder från såväl politiken som ansvariga myndigheter:

1Det olicensierade spelet måste stoppas

Det olicensierade spelet är en av branschens största utmaningar. Att en stor del av spelandet, framför allt på onlinecasino, sker utanför den licensierade spelmarknaden är dåligt för branschen och regleringen i stort men framför allt för konsumenten. De som spelar olicensierat omfattas inte av det starka konsumentskydd som den licensierade marknaden omfattas av. Vi behöver en reglering som aktivt kan stoppa spelbolag utan licens att erbjuda spel i Sverige. Konsumenterna ska spela hos spelbolag med svensk licens som har ett högt konsumentskydd och följer svenska lagar och regler.

2Överskuldsättning är ett stort och växande samhällsproblem

Snabblånebranschen är ett stort bekymmer. Sper har länge drivit frågan om behovet av ett register som visar vilka skulder en spelare har, så att inte minst snabblånen minskar. Vi vill även se ett avstängningsregister för snabblån, likt Spelpaus. En möjlighet till lånestopp skulle också komplettera nyttan med Spelpaus genom att göra det svårare för människor att finansiera sitt spelande med snabblån.

3Spelpaus behöver utvecklas

Licenstagare/operatörsbolag som erbjuder fysiska lotter som inte kräver registrering måste få möjlighet att slå mot spelpaus.se så att de som är avstängda från spel inte får reklam från dessa bolag. Dessutom bör alla som stängt av sig från spel ges möjlighet att få information om de stöd som finns tillgängliga för att de ska förbli spelfria och inte fortsätter att spela hos exempelvis spelbolag utan svensk spellicens.