Viktiga utmaningar för spelbranschen

Riskabelt spelande

För den breda allmänheten är spel förknippat med underhållning och majoriteten säger sig spela för nöjes skull, men allt spel innebär en viss risk för spelproblem. Vissa typer av spel ökar risken att utveckla spelproblem. Spel med hög riskpotential kännetecknas av att det är kort tid mellan satsning, resultat och möjlighet att satsa igen på samma spel. Ju kortare tid, desto högre risk att utveckla ett problemspelande. Faktorer som möjlighet till långa spelsessioner, ofta speciellt ljus och ljud till spelupplevelsen samt tillgänglighet via online ökar också risken.

Omfattningen av spelproblem är i stort sett oförändrad efter omregleringen. Enligt den senaste mätningen av spelproblem i befolkningen, Folkhälsomyndighetens befolkningsstudie Swelogs 2021, är drygt 4 procent i riskzonen. 3 procent har viss risk för spelproblem, knappt 1 procent har förhöjd risk för spelproblem och en halv procent har spelproblem. Jämfört med 2015 har andelen i befolkningen som befinnes sig i riskzonen minskat från knappt 6 procent.

Förtroendet

Spelbranschen har ett lågt förtroende hos allmänhet och spelare. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter årligen kundnöjdhet och förtroende. Det samlade betyget för kundnöjdhet uppgår 2023 till 58,4 på en skala 0–100 vilket är lägre än Sverigesnittet som är 66,5. Ett index under 60 anses också vara ett svagt betyg. Spelare har ett relativt gott förtroende för det spelbolag man oftast använder, men är kritiska till branschen i övrigt. Resultatet av SKI:s undersökning visar att såväl spelare som allmänhet anser att branschen har problem, bland annat i form av spelberoende.